Kunsthistorie • Renessansen
(modulbasert årskurs)
5. - 7. mai • kr 3900,-
Prisen inkluderer kurset med overnatting og alle måltider. (dagdeltager inkl. lunsj kr 2900,-)
Renessanskunsten i Italia og landene nord for Alpene
Renessanse betyr «gjenfødsel» og refererer seg til antikkens humanistiske idealer. Med Italia som katalysator skapes kunst og kultur med mennesket i sentrum. Chiaroscuro, sentralperspektiv og naturalisme var billedelementer som ble gjenoppdaget på 1400-tallet, og nye arkitekturidealer ble manifestert i kirker og palassbygg. Den nye kunsten spredte seg straks til andre europeiske landområder som ga kunstverkene egne nasjonale særtrekk.
Velkommen til andre del av fire moduler kunsthistoriekurs gjennom 2025
Del 3: Barokken 20. - 22. august
Del 4: Moderne og modernismen 20. - 23. oktober
Kursforløpene kan du ta sammenhengende eller enkelte moduler for seg.
Kursholder: Wenche Findal er dr. art i kunsthistorie og professor emeritus fra NTNU. Hele hennes kunsthistorieutdannelse er fra Universitet i Oslo, med magistergrad, doktorgrad og postdoktor i perioden 1989-2000. Les mer om Wenche her.
Program:
(Program med forbehold om endringer og tilstrekkelig antall deltagere)
Mandag 5. mai (1100 - 1800)
Begrepet renessanse: «Gjenfødelse», maniera moderna, humanistiske idealer osv.
Innledende forelesning om et epokebegrep med omfattende innhold. Ungrenessansen i Italia: Protorenessanse og oppblomstring av en ny kunst i og rundt Firenze tidlig på 1400-tallet. Malere, billedhuggere og arkitekter la formale og motivmessige premisser for flere hundre års internasjonal kunsthistorie. Belyst med verker av de viktigste «veirydderne» skal vi systematisere og karakterisere å få et overblikk over det som skjedde.
Tirsdag 6. mai (kl 0930 - 1800 + filmkveld)
Høyrenessansen i Italia: Ved 1500-tallets begynnelse spores en utvikling og endring av form- og motivmessige kvaliteter. Harmonien er fullkommen, og Venezianerne gjorde seg gjeldende med fabelaktige figurfremstillinger og glødende palett. Michelangelo trakk sine verker ut av det klassiske skjema og ble den første representant for manierismen. Palladio blir utslagsgivende for ny, maniert arkitektur, samtidig som Caravaggio bragte inn ny lyssetting og malemåte. Vi tar opp årsaker og virkning i en rik periode og reiser spørsmål rundt «kunsten krise» (Gombrich kap.18).
Onsdag 7. mai (kl 0930 - 1630)
Renessansekunsten spredte seg raskt til Nordeuropa. Det borgerlige Holland ble en viktig malernasjon på 1400-tallet med politiske og religiøse strukturer. Det hollandske detaljorienterte maleriet blir betraktet som «naturens speil». I det frankrikenære Flandern fikk både billedkunst og arkitektur et mer elegant preg. I Frankrike påvirket både kirke og konge kunstscenen med store oppdrag som dannet grunnlaget for barokkens epoke. Tysklands renessansekunst fikk sin egenart med landets mangfoldige kulturhistorie forankret i borgerkunst, der reformasjon og folkeliv var bakteppe for motivkretsen, og Albrecht Dürer var landets unike renessansemester.