Kunsthistorie • Antikken (modulbasert årskurs)
13. - 15. januar • kr 3900,-
Prisen inkluderer kurset med overnatting og alle måltider. (dagdeltager inkl. lunsj kr 2900,-)
Antikken, tidligkristen tid, middelalder/gotikk
Fra den stive arkaiske skulpturen og det arkaiske templet (600 f.Kr.) hos grekerene, ser vi hvordan fokus på bevegelse endret kunst og arkitektur i den klassiske perioden såvel som i romersk antikk. I tidligkristen tid blandet keiseren seg inn i det religiøse kunstfeltet og formene stivnet til. Kunstens fortellinger fant sin vei via mosaikkens medium. Middelalder og gotikk handlet i stor grad om kirkens maktspråk og stilidealer. Ca 1100 seiret spissbuede gotiske katedraler over middelalderens tunge former. Praktorientert og dristig byggekunst ble symbolet for den triumferende kirke.
Velkommen til første del av fire moduler kunsthistoriekurs gjennom 2025
Del 2: Renessanse 5. - 7. mai
Del 3: Barokken 20. - 22. august
Del 4: Moderne og modernismen 20. - 23. oktober
Kursforløpene kan du ta sammenhengende eller enkelte moduler for seg.
Kursholder: Wenche Findal er dr. art i kunsthistorie og professor emeritus fra NTNU. Hele hennes kunsthistorieutdannelse er fra Universitet i Oslo, med magistergrad, doktorgrad og postdoktor i perioden 1989-2000. Les mer om Wenche her.
Program:
(Program med forbehold om endringer og tilstrekkelig antall deltagere)
Mandag 13. januar (1100 - 1800)
Innledende om høydepunkter i gresk og romersk antikk som grunnlag for Vestens
kunst og kulturutvikling . - Hvordan skiller vi mellom de to stadiene i antikkens historie? Politiske og kulturelle årsaker gir karakteristiske uttrykk i bildekunst og arkitektur. Gresk antikk: Utviklingen fra arkaisk tid til den klassiske periode som ender i hellenistisk tid. Vi følger uttrykket fra det arkaiske smilet til Laokoongruppens ormegård. I tempelarkitekturen kan vi gjøre periodeinndeling i henhold til søyleordener og arkitekturelementer. Gruppeanalyse.
Tirsdag 14. januar (kl 0930 - 1800 + filmkveld)
Romersk antikk: Med utgangspunkt i greske formidealer endres romernes arkitektur og kunst seg i henhold til keisertidens praktbegjær og idealer om «brød og sirkus» til folket. Ved kristensdommens inntreden påvirker keiser Konstantin arkitekturbildet med en det basilikale kirkerom. Tidligkristen kunst: Karl den stores kapell i Aachen til Ravennas praktfulle mosaikkdekorerte palasser og kirker. Romansk tid: Preges av tunge bygningsmasser og en billedkunst med imperativt symbolspråk for den kjempende kirke. Vi ser et økende behov for klosterbygg og kirkeprakt. Gruppeanalyse.
Onsdag 15. januar (kl 0930 - 1630)
Gotikken sees som resultat av samarbeidet mellom kirke + kongemakt. Gotisk arkitektur og skulptur: Likheter og forskjeller i fransk, engelsk, italiensk gotikk.
Vi følger utviklingen fra Chartres mystikk til Notre Dames Mariakult. Norsk Middelalder: Norsk kunsthistorie fra vikingtid til kristen tid. Vi ser perioden gjennom byggekunstens stav- og steinkirker, bolighus og skip får ensartet utsmykning og stillmessig forming. Stavkirkeportaler, alterutsmykninger og veggmaleri forholder seg til ikonografien i tiden. Oppsummering og avslutning.